Tips och Tricks! - den här sidan är lite huller om buller och jag skall försöka att få stuns i denna sida eftersom - just nu ligger mina tankar som ett osorterat pussel i en hög, men med tiden skall vi nog få till struktur och ordning.

Mina tankar och min erfarenhet kring strategi - "rookie" stadiet!

När man springer långt behöver man fundera och ha en plan som gärna få bestå av flera miniplaner. Hur fort skall jag springa, när skall jag gå – skall jag gå? Vad och när skall jag äta? Hur mycket skall jag äta? Behöver jag salttabletter eller räcker det i maten jag har med mig? Vilka kläder skall jag ha på mig eller inte? Hur gör jag när jag behöver gå på toaletten? Hur delar jag upp loppet i olika målbilder – på vilket sätt kan man göra, vad fungerar för mig? Skall jag ha musik från början, senare eller inte alls? Vilka belöningar skall jag ge mig själv? Vad skall jag göra om jag får ett skavsår, löparmage? Om jag blir illamående, vet jag vad det beror på och hur jag åtgärdar? Vilka skor skall jag ha, sväller mina fötter upp - vad skall jag göra om fötterna om de blir för stora för mina skor? Mao, det finns mycket att fundera över och mitt bästa råd till att hitta din väg är att vara nyfiken och prata med andra löpare samt läsa vad du finner på näte. Inte minst, var inte rädd att slänga dig ut i ett löp och skapa dig din egen erfarenhet. Det senare är nog den person jag representerar i de flesta situationer.

Något jag och en grym svensk ultralöpare satt och diskuterade över en mål mat vilket utvecklades till en bra lärdom var: att vara förberedd att när allt inte går hur du har tänkt och planerat att då finna ett nytt mål och syfte som kan driva din löpning framåt. Allt kan hända under ett lopp och det är väl väldigt sällan som jag förstått som allt går enligt plan. I Bislett 24 fungerade allt för mig enligt plan, förutom en sak vilken jag inte har läst eller hört talas om. Att fötterna skulle svälla på mig. Mina skor blev för små och jag fick blåsor över hela mina fot, vilket blev fler stopp för att punktera och sätta på compeed. Inte minst har jag fortfarande inte fått tillbaks känseln på yttersidan av mina småtår. Vilket kan både vara positiv och negativt 🙂 Med andra ord, det handlar om att du måste vara flexibel och tillåta dig att ändra på spelplanen så att du kan fortsätta att motiveras och driva dig själv vidare med kraft och fokus. När smärtan dyker upp likt Rutger Hauer i filmen "Liftaren" handlar det om att få ut skiten ur bilen så fort som möjligt - uthärda, ta skiten och sedan dumpa sällskapet som du har fått som medpassagerare genom att hitta olika sätt som fungerar för dig. Ibland tar det längre tid och ibland kortare, men jag har alltid varit med om att det till slut har släppt igenom och kommer nästa att uppleva som det är att löpa första milen igen.

-Ett annat tips som har fungerat vid två tillfällen för mig. När smärtan börjar att krypa på in i  i leder och muskler. Då kan man börja att pringa saktare, du kanske har svårt att hålla löpsteget och börjar att springa annorlunda på foten, med benen, det börjar att göra jävligt ont varje steg och desto mer när du börjar att kompensera för ditt nu dåliga löpsteg. Det jag då har gjort med fetaste pannbenet är att köra en intervall så snabbt jag kan! Tårarna sprutar, det går fortare och fortare och tillslut börjar benen att släppa . Efter 500-800-1000m, slår jag av och går tillbaks till mitt lugna löpsteg och tempo. Detta är enklare att skriva än att göra ....men fungerar!

Lite tricks!

Ibland händer det, du behöver gå på toaletten oavsett löparmage eller inte! Skaffa dig en "ziplock" plastpåse och tvättservetter för baby-rumpor. Ta en liten bunt och förvara i din ziplock-påse i ryggsäcken eller bältet. Tar mycken liten plats men tvättar bra när det behövs, inte minst lite Aloe-vera på stjärten och det luktar det gott 🙂

- Svett i ögonen brukar svida ganska bra. Ta lite vaselin och gör ett upp-och-ned-vänt ”V” i pannan med vaselin så att det blir en sluttande ränna förbi ögonbryna. Detta fungerar bra till dess du torkar dig i pannan med handen. Pröva, det kanske kan vara din grej. OM du svettas otroligt mycket är det bara pannband som hjälper vilket jag oftast använder.

- Jag har några problemtår som jag kan få skavsår på. Genom att använda vaselin eller ännu bättre "BodyGlide" så slipper jag dessa besvär. Bodyglide finns bl a på löplabbet, eller på wiggle.co.uk. För de långa loppen behöver jag även lite glid mellan skinkorna. Då använder jag det som cyklister kallar ”rump-räddare”, dvs ”Ringblomssalva” – funkar mycket bra! Vissa tejpar sina tår, jag har inte prövat eller gjort det – men det fungerar säkert också. Jag testade att tejpa min problemtå under Hornindal 2013, men jag tror att jag gjorde en dålig tejpning för den "korvade" sig vilket restulterade i en lite paus. Det viktiga är dock att inte testa vid tävling utan pröva vid något långpass och se om det kan vara din grej.

-Bröstvårtorna behöver även de hanteras när de kan bli friktion mot tyget, desto mer om tyget blir blöt. Jag har hittat en mycket bra tejp jag använder som tyvärr inte finns ute i handeln. Testa dig fram – gör dock inte misstaget som jag gjorde och använde idrottstejp utan att droppa en liten olje droppe först på bröstvårtan för att inte tejpen skall fästa. När jag ryckte av mig tejpen i duschen efter träningspasset följde hela bröstvårtans hud med ....Aj!

- Vid tävling vid branta utförslöp använder jag mig av KT tejp för knäna och lår. Titta på youtube om olika tejpningar för stöd för nedförslöp. Tror det hjälper men vet faktiskt inte! Det känns dock bra så jag kommer att fortsätta att göra det på tävling bara. Dvs, när jag tränar så tränar jag för att kroppen skall klara av påfrestningarna med utförslöp etc. Under tävling, tar jag det stöd och hjälp som finns för att säkerställa att jag kan köra 100%.  Den bästa tejpen vi har testat gjorde bort sig på Hornindal Rundt 2013, så jag är på jakt efter en ny tejp! 

Kläder

- Kompression kan upplevas och vara en subjektiv bedömning om det hjälper vid träning eller vid återhämtning efter ett löp. Min åsikt är det fungerar! För de som börjar med barfotalöpning så är en bästa investering att skaffa sig sådan där vadkompressionsskydd utan fot under löpningen samt för en snabb återhämtning. Vid återhämtning kan det faktiskt vara bra med en hel strumpa som även hjälper din fot och häl som har fått sig en ordentlig genomkörare.

-Strumpor Vad gäller strumpor har jag prövat 5 olika märken som säljs på stan och ett par andra som säljs inom landstinget. Dom bästa är CEP! Dom spelar i sin egen liga. Visst, finns det andra stumpor som ger samma stöd och känsla, men dom håller inte lika länge. Jag har nu under 24 månader sprungit med två par CEP strumpor som jag tvättar i maskinen och dom ser relativt nya ut men har dock samma spänst som de hade när jag köpte dom från affären.

Dock fick jag in en liten sten i skon vid ett tillfälle och struntade att ta bort den och sprang ett långt pass och fick ett litet hål i strumpan av stenen som gnagde av en maska. Dock har hålet inte blivit större och jag fortsätter att använda dom.

-Jag har ett par 2XU återhämtningstights som är riktigt hårda och dom fungerar mycket bra! Dock måste jag dra åt dom i midjan annars glider dom av – detta kan jag ta när jag använder dom oftast i hemmamiljö eller efter tävlingar på flyg. Flygplatsen på Gardemoen har sett mig i dessa tights många gånger nu :)

-Vad gäller långa kompressinstights är jag ingen fan av 2XU! Min enda anledning, vilket är tillräckligt för mig, är att dessa tights inte har tagit till beräkning att man har en rumpa. Dom är sydda på ett sådant sätt att om man inte knyter fast dom i midjan så glider dom av – dvs egenkraften i kompressionen gör så att byxorna hela tiden strävar att vilja glida av.

Jag sliter även tights mellan benen pågrund av friktionen av mina lår. Detta tar död på alla mina kostymer, jeans, byxor förr eller senare. Dock dom tights som har klarat av denna mördrarfriktion bäst är CWX. Min äldsta par ser helt oanvända och inga noppor mellan benen! Vidare, vad gäller CWX kompressionstights är dom sydda så att dom går högt upp på midjan och ger stöd för rygg och över magen – dvs dom stödjer bålen vid löpning. Reflexklister märket på knäna på CWX försvinner ganska fort, vilket är lite störigt – men jag kan leva med det när dom är de bästa långa tightsen därute som jag har provat.

 -Min favorit t-shirt är helt klart Salomon S-lab Zip-Tee oavsett väder. Jag handtvättar den för att säkerställa att inte EXO kompression och mönstret försvinner. Den ger stöd åt överkroppen och det känns helt klart skönt och rätt att ha den på sig! Har även den variant utan armar, dock har jag fått lite skavsår på insidan av armarna av sömen under armhålan. Men det är väl en vanesak, ett par rundor till och jag har byggt upp ett tuffare skinn.

-Karlsonger. Jag är en jäkel att slita ut dom rackarna och få skavsår mellan skinkorna när tyget blir blöt och kan ligga och skava. De som jag använder nu och har en bra hållbarhet är Icebreaker. Det finns säkert många fler underkläder där ute som fungerar, men dessa känner jag mig trygg och glad i sommar som vinter. Dock har jag slutat att springa med karlsonger, varför skall man ha ett ytterligare lager som kan ställa till det? Kolla hur det fungerar för dig, tjej som kille - det kanske kan vara något? Fast å andra sidan, kanske det bara är jag som har dessa problem.

-Värmeställs tröjor. Jag har prövat många olika underställs ströjor under åren. Dock är jag helt såld på Icebreaker. De värmer även när de är blöt. Dom luktar inte! Dock bör man vara försiktig när den blir blöt och man tar av den, för jag råkade riva hål i ryggen en gång och jag vet inte varför det hände? Dom var då helt superblöta av svett, kanske är dom mer ömtålig då?

-Damasker För mig är det inget snack, man använder damasker. Finns det något mer djävligt än när man drar in något i skon och inte har tid att ta ut det, kanske springer man vidare som gör hål på strumpor och förstör fötterna. Jag har beställt från http://www.dirtygirlgaiters.com/ för att få lite häftiga tuffa modeller. Dom är lätta och fungerar bra på trailen. Negativt: Vid löpning offtrail och i gyttja eller snö är det bättre med sådana damasker som verkligen täcker och spänner hårt runt sidorna på skorna. Det är annars lätt att det underifrån smyger in gegga eller snö, då dirtygaiters glider upp och du får in skiten. Dock fungerar dom som oftast när jag tränar. 

Skor

Skor är som en golfares bandyklubbor. Vilka skor som skall användas så beror det på vart du skall springa! Detta är så personligt, men med tanke på det skokonto jag har haft det senaste två åren så är det dessa jag har fastnat för hittils. Jag vill gärna säga att jag är framfotelöpare, men i ärlighetens namn landar jag på mellanfoten. Efter långa tävlingar 80-100km så tror jag även att jag springer lätt på hälen ibland när man ibland tappar löpsteget. De skor jag har valt har en häl till tå dropp från 4mm och nedåt:

-          Salomon S-Lab Fellcross: Detta är mina no1 skor! Dom ger stöd för hela foten och bra dämpning för hälen vid hårda långa nedförslöp. Jag sitter fast i skon utan att jag får skavsår oavsett hur jag sätter ned min fot på marken. Det skall dock sägas att denna känsla får man inte direkt av en ny sko som har för mycket fluffig vaddering och man måste dra åt hårt för att den skall sitta som en smäck. Med tiden och du har blöt och geggat ned skon ett par gånger, så börjar den formas kring din fot. Då sitter den som handen i handsken. Mao, skon blir bättre med tiden. 

Snörningen är grym och glider inte alls upp som man tror. Dock får man vara försiktig för att snörningen är effektiv och det är lätt att dra åt för hårt och göra illa sig i foten när man löper under lång tid och när foten ibland tenderar att svälla. Utnyttja istället detta till att dra åt vid nedförslöp och lätta vid övrig löpning. Jag brukar dock låta min snörning vara som den är under 8 timmar, längre löp som Hornindal så reglerar jag skorna vid varje nedförslöp.

Nackdel, det enda som jag vill flagga om är om ni springer på berghäll så är dubbarna hala. Vid ett par tillfälle har jag åkt skridskor på en fot nedför bergshällarna. I Hornindal Rundt var det just vid dessa tillfälle jag drog på röven, stenhällarna var blöta och jag fick inget fäste. I övrigt är dubbarna mycket effektiv och ger bra kraft vid löpning.

-          Inov-8 190 Talon (rek är dock 212): Min andra favorit trail sko. Har sprungit med den på Kristins Runda som var 81km och det fungerade bra. Dubbarna är så mjuka att dom fungerar även som dämpning när man springer på hårdare underlag. Dubben suger fast på allt och det känns tryggt. Skon tömmer fort och blir inte tyngre när den blir blöt. Den sitter fast runt foten och du glider inte omkring. Den enda nackdelen är att gummidubben slits fort när den är så mjuk – den håller längre om man springer mer offtrail  och längs stigar än på hårdare underlag. Det andra är att övertyget är ömtåligt mot tuffa tag bland sten och grenar, mina fick små hål på sidorna av framfoten där dom kommer att veckas i löpsteget. Av den anledningen skulle jag rekommendera 212 istället, det är samma sko men tuffare översida. Något tyngre med inte nämvärt.

I jämförelse med S-lab dämpar inte denna sko lika bra i hälen vid utförslöp vilket jag vill ha när jag springer längre än 80km eller i krävande terräng likt Hornindal Rundt.

-          Brooks Pure Flow Detta är min mängdsko. Den är så skön och inbjuder till långa löp där skon hjälper mig att må gott med bra känsla. Detta är en finstigs sko/asfalts/grusvägs sko för mig. Jag sprang 24hr Bislett med denna och jag är nu inne på mina tredje par skor.

-          Adidas Adizero Adios Detta är den sko som ger mig mest löparglädje och fart. Fastän med mina stora kropp och 97kg som känns det som jag flyger fram med dessa. Längtar till augusti 2013 när den kommer ut som Adidas ”Boost” Adizero  Adios. Jag funderar att köpa två par varav det andra paret större när mina fötter har svullnat för att löpa 24hr i Bislett i nov/dec 2013. Det är min masterplan!

-          FiveFinger Det var här min löparresa började. Jag älskar dessa skor på den mjuka geggiga trailen. Mina favoriter som jag har hemma är Bikila LS med snörning. Nu springer jag med dom bara 10-15km i skogen för styrketräning emellanåt. Men när jag bara sprang i dessa skor så sprang jag som längst  från Stockholm till Sigtuna i dom.